måndag 22 september 2008

När man tömt kattlådan och är nöjd med sin dag

Idag har det varit en fantastisk solig höstdag med vackra färger och hög luft.
Jag försöker återhämta mig från en tråkig förkylning och är därför alldeles väldigt nöjd med det lilla jag fått uträttat idag.

Barnen stjälptes i frukost och sattes på skolbussarna, jag hann klippa mig hos världens bästa Åsa innan nio, och Granngården fick ett besök. Glad och lycklig fortsatte jag min färd ut i världen med 15 kg kattmat, 15 dito hund, en ny liten matta åt hundens lilla bur, en ryktborste till den lurvigaste katten, och ett par alldeles förträffligt bra stövlar till mig själv.

Jag landade på det ena av mina arbeten och tillbringade ett par timmar med att svara på e-post och göra bokningsbekräftelser. Hastade sedan hemåt för att ta emot flickorna vid skolbussen.

Efter läxläsning och mellanmål, tog jag reda på ris... släppte oförhappandes ut fåren och fick jaga dem en stund... flyttade pallkragarna utanför butiken till en bättre plats i trädgården där det förhoppningsvis inte råder samma ökenklimat.

Köpte glass av glassbilen. En viktig återkommande måndagssyssla.

Grävde upp och rensade så fint runt rosenbuskarna jag fått av älsklingsvännen.

Inköp av förnödenheter stod högt på listan eftersom vi egentligen borde ha handlat redan i fredags. Man kan inte leva av kattmat allena. Flickorna och jag irrade runt en dryg timme på ett Coop Extra i förvandling. Mjölkkylen var i alla fall kvar på samma ställe...

Tankade.

Pratade med min lilla mamma om min sjuka lilla pappa.

Väl hemma igen så skulle provianten insorteras på lämplig förvaringsplats, flickorna iordningsställas för läggdags och kvällsmat lagas. Tack vare en potatiskokningsinsats av Simon och en frimodig dammsugssvängom av Isak så kom flickorna i säng, fullmatade och tandborstade just i rätt tid.

Och nu sitter jag här efter att ha nattat, hängt tvätt, gjort eld i pannan och tömt kattlådan, vilket bara det är ett heltidsarbete med fem katter.

Jag har belönat mig själv idag med att köpa en av de allra billigaste mattidningarna, och när jag tagit kvällens sista hundpromenad, som vid den här tiden på dygnet är som ljusterapi fast väldigt mycket precis tvärtom, så ska jag läsa recept i sängen... Älsklingsvännen kallar det för matporr, jag vill nog få det mer till ett... genuint intresse?

Idag vet jag 
  •  att shoppar gör man på Granngården
Och idag blev jag
  • glad när jag fick något som liknade beröm av min f.d. svärfar för mitt husmålarprojekt. Och ja, vet du... jag har varit rätt duktig faktiskt!!
  • inte det minsta förvånad över att konstatera att rena handdukar är hårdvaluta.
Mörkerpromenad med vovven... Vill du följa, älsklingsvän?





Inga kommentarer: